Sanat ve Nesneler PDF Oku indir
Sanat ve Nesneler PDF oku indir, Graham Harman tarafından kaleme alınan Sanat ve Nesneler kitabı, 2. Hamur sayfadan bir araya gelmiştir. Ayrıntı Yayınları değeri ile basılan Sanat ve Nesneler kitabı 272 ebatında olup, 2022 Oğuz Karayemiş tarafından yayınlanmıştır. Yazımızda Sanat ve Nesneler pdf oku, Sanat ve Nesneler PDF yandex, Sanat ve Nesneler PDF Drive gibi indirme linklerini kullanabilirsiniz.
Sanat ve Nesneler PDF Oku
“Nesne Yönelimli Ontoloji (NYO diye kısaltılır), şekilciliğin aşikâr enkazındaki hazineleri kurtarmak için iyi bir konumdadır, çünkü kurtarmak zorundadır. Nesnelerin çeşitli ilişkilerinden özerk varoluşuna adanmış bir felsefe olarak NYO, münferit nesneye dair temel şekilci ilkeyi onaylarken, iki özgür türdeki varlığın –insan özne ve insan olmayan nesnenin– birbirine bulaşmasına asla izin vermemek gerektiğine dair daha ileri varsayımı açıkça reddeder. … Elinizdeki kitabın … hem Kantçılık sonrası felsefeye hem de şekilcilik sonrası sanata bir meydan okuma olması istenmiştir.” Harman, Sanat ve Nesneler kitabında, 1990’larda Martin Heiddeger’in Varlık ve Zaman eserindeki “alet analizi”nin sunduğu perspektif üzerine çalışmalarıyla başlayan “ilişkilerinden ve bileşenlerinden özerk nesne” kavrayışını bu sefer sanat alanına, ilk kez bir kitap boyutunda taşıyor. NYO’da “nesne” kavramı, insan yahut insan olmayan, cisimsel yahut cisimsiz, hakiki yahut hayali her tür varlık için aynı biçimde kullanılır. Yeter ki bir varlık ne ilişkilerince ne de bileşenlerince bütünüyle açıklanabilsin. Bu ontolojik gerçekçilik, eserin, bağlamının bütün ilişkilerince tümüyle açıklanabileceğini reddediyor. Bir sanat eserinin ortaya çıkması için onda, bu ilişkilere indirgenemez, özerk bir yanın olması gerektiğini iddia ediyor. Harman, sanat alanında bilhassa sanat eserinin özerkliğini ortadan kaldırmaya çalışan çağdaş yahut klasik “ilişkiselcilik” şekilleriyle karşılaşmasında bu nesne kavramını devreye alırken estetiğin konusu olarak yeni bir nesne tanımlıyor. Harman’a göre çoğu nesne gibi sanat eseri de bileşik bir nesnedir ve ister insan ister başka türde bir zeki varlık olsun seyirci olmaksızın tam anlamıyla bir sanat eseri olamaz. Dolayısıyla bir nesne olarak sanat eseri, iki bileşenden, yani eserden ve seyirciden müteşekkildir. Lakin bu fikir, ön kapıdan kovulan ilişkiselciliğin arka kapıdan kabulü manasına gelmez. Sanat eseri metaforik bir varoluşa sahiptir, yani duyulur nesne, ulaşımden çektiği gerçek bir nesnenin ayrıntı kısmını üstlenir. Harman’a göre seyirci, işte bu yüzden bu gerçek nesnenin işlevini devralıp, onu teatral bir biçimde performe ederek sanat eserinin işlemesini sağlar. Postmodernizmin bir eleştirisini de içeren bu kitapta Harman, şekilciliği yeniden yaşama getirirken, sanat ontolojisi alanında yeni bir gerçekçiliği, seyirci ve eserin kaynaşmasıyla bir araya gelen çiçeği burnunda bir nesneyi takdim ederek yürürlüğe koyuyor ve buna “enteresan şekilcilik” diyor. Sanatta gerçekçiliğin ve özerkliğin yeni ufuklarını keşfetmek isteyenler için…